TEHLİKELİ ATIK NEDİR?
Düşük dozlarda bile insanlar ve hayvanlar için öldürücü
İnsan ve diğer canlı formlar için toksik kanserojen ,mutajen ve teratojen etkiye sahip
düşük sıcaklıklarda alevlenebilme özelliği olan
Patlayıcı,korozif ve reaktif maddelerdir.
Uygun arıtma, depolama, taşıma ve bertaraf yapılmadığı zaman insanların ölümüne,
yaralanmasına ve hastalıklara yada çevrenin zarar görmesine neden olabilecek
katı, sıvı ve gaz halindeki atıklar Tehlikeli Atıklar olarak adlandırılır.
Bir atığın tehlikeli olup olmadığına karar vermede esas alınan kriterler, atığın
bileşimi, atık içindeki bileşenlerin miktarları, atık içindeki bileşenlerin
kimyasal reaktifleri, atığın fiziksel durumu, atığın çevredeki etkileri ve
kalıcılığı şeklinde özetlenebilir. Kısaca tehlikeli atık, zararlı madde içermesi
veya kimyasal reaksiyon ortaya çıkarması nedeniyle katı atık ile birlikte
bertaraf edilemeyen atıktır.Tehlikeli Atık Kategorileri Tehlikeli Atıkların
Kontrolü Yönetmeliği EK-5 te bulunmaktadır.
TEHLİKELİ ATIK TAŞIMA
Tehlikeli Atık Taşıma 27 Ağustos 1995 tarih ve 22387 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe giren Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği ile
atıkların taşınması için zorunlu oluşturulan bir nakliye türü olup aynı
yönetmelik kapsamında atık üreticisi ve ara depolama ,geri kazanım ve/veya
bertaraf tesislerine getirilen yükümlülüklerin paylaşımı anlamında bir
hizmettir.Tehlikeli atıkların nakliyesi atık yönetiminin önemli bir bölümünü
teşkil etmektedir.Yönetmeliğin İlkeler Madde 5 d fıkrasında belirtildiği üzere
-Atıkların yarattığı çevresel kirlenme ve bozulmadan doğan zararlardan dolayı
atık üreticileri, taşıyıcıları, bertaraf edicileri kusur şartı aramaksızın
sorumludurlar-atık taşıyıcısı da müteselsilen atık yönetiminde sorumludur.Bu
nedenle tehlikeli atık taşıma ,atığın güvenli ve kaliteli hizmetle, yasal ve
optimum yoldan (seyir sırasında geçen sürenin güvenlik şartlarından taviz
verilmeden kısaltılması) atık üreticisi tarafından tespit edilen yere
ulaştırılmasıdır.Tehlikeli atık taşıma işlemi yönetmelikte çalışma şekli ve
yükümlülükleri belirlenmiş üç ana unsurdan meydana gelmektedir.
NAKLİYE FİRMASININ SEÇİMİ
Tehlikeli atık taşımacılığı ve bertarafının mevzuata uygun yapılması büyük önem
taşımaktadır.Usulsüz taşıma yada usulsüz bertaraf tespiti firma itibarını maddi
ve manevi olarak sarsan yasal ve cezai işlem gerektirir.Bu nedenle seçilen
firmanın yasal prosedürü düzgün olarak işlemesini sağlayacak ve tüm işlemleri
takip edebilecek ehliyette ve kapasitede olması gerekir.
Tehlikeli atık taşıma yapmayı yüklenen firma ,atık yönetiminde belirlenen
yükümlülüklerden atığı aldığı noktadan teslim ettiği noktaya kadar sorumlu
olduğunun bilincinde olmalıdır.Bir anlamda nakliye süresince atık üreticisiyle
sorumlulukları paylaşma durumundadır.
Nakliye firmasının seçiminde uygulanacak en sağlıklı yöntem genelde uygulandığı
şekilde değil kalite,hizmet,güvenlik ve sorumluluk bilincinin birim nakliye
bedeli maliyetinin önünde olmasıdır.Çünkü firma lisansı ,firma yeterliliği
araştırılmadan bir sürücü ve bir araç ile başvuran her kişi veya kuruma
verilebilir. Bu nedenle; taşımacılık firmasının mutlak suretle Tehlikeli Atık taşımacılığına dair lisansı
olmalıdır.
Taşımacılık firması lisanslı araçlarla ve Tehlikeli Madde Taşıma Sertifikalı
sürücüler ile çalışmalıdır.
Taşıyıcı firmaya verilmiş olan referanslar mutlaka kontrol edilmelidir.
Firması seçiminde, 3.Şahıs sorumluluk sigortası kapsamında taşımacılık yapan
firmalar tercih edilmelidir.
Araçlar için TSE'den Araç Uygunluk Belgesinin alınmış olması gerekir.Alınan
Uygunluk Belgesi ile Çevre İl Müdürlüğü'ne müracaat edilir .Çevre İl
Müdürlüğü'nün yetkili kişileri tarafından belirlenen kriterlerin sağlanması
anlamında araç ve donanımı kontrol ettirilmiş, uygunsuz bir koşul yoksa araç
lisanslandırılmış olmalıdır.
Lisansın alınmasında esas olan herhangi bir konunun değişiminde Çevre İl
Müdürlüğü konu hakkında bilgilendirilir.
Alınan lisans hiçbir koşulda başka kişi ve kuruluşlara devredilemez.
Taşıyıcı firma mevzuatı takip ederek değişiklikleri izlemeli,yapılan
değişikliklere göre ilave tedbirler almalı ve atık üreticilerine bilgi
vermelidir.
ATIĞIN TAŞIMAYA HAZIRLANMASI
Üretici atıkla ilgili sorumlu kişi veya kurum belirlemelidir.
Üretici,atığın envanteri çıkarılarak atığın geri kullanımına geri kazanımına
veya bertarafına karar verir.
Atık üreticisi analiz sonucu tehlikeli olduğu belirlenen atığın gönderileceği
yer tespit eder.
Atığın kabul edildiği tesisin uygun gördüğü ambalajlama etiketleme vb kriterler
üretici tarafından tesisten talep edilip uygulanmalıdır.
Firmanın atıklarla olan tüm bilgiler kayıt altına alınmalıdır.
Üretici atık beyan formlarını zamanında Bakanlığa bildirmelidir.
Yükleme işlemi üreticisinin sorumluluğunda olduğundan yükleme sırası ve yükleme
şeklinde tüm emniyet kurallarına uygunluğu sağlanmalıdır.
Sürücü , istendiği takdirde sorumlulara göstermek üzere eksiksiz hazırlanmış
belgeleri hazır bulundurmak zorundadır.
Sürücü ,atığı hazır hale getirmekten,yüklenen atığın cinsine göre tehlikelilik
işaretlerinin uygun yerlere yerleştirilmesinden sorumludur.
Atık üreticisinin talep etmesi halinde bedel karşılığında ayrı bir hizmet olarak
da taşıyıcı firma tarafından atıklar beyana hazırlanabilir, yükleme işlemleri
yapılabilir veya yaptırılabilir.
ATIĞIN TAŞINMASI İLE İLGİLİ BELGELER
Atığın istenilen tesise ulaştırılması sonucu ulusa atık taşıma formu ve sevk
irsaliyesi kopyaları ile diğer belgelerin atık üreticisine en kısa zamanda
ulaştırılması gerekmektedir.
Otoritenin istediği an bu belgelere ulaşmasına olanak sağlanması anlamında
belgelerin kopyaları en az 3 yıl saklanmalıdır.
Atık üreticisi hakkındaki bilgi ve belgeler otoritenin dışında kesinlikle 3.
şahıslara verilmemelidir.
Araçta bulunması gereken evraklar:
Firma ve araca ait lisans belgelerinin onaylı fotokopisi
Atığın fiziksel ve kimyasal özelliği ile kaza anında yapılacak ilk yardım ve
müdahaleye ilişkin bilgileri içeren "Türkçe bilgi formu" ve "Kaza Talimatları"
Aracın fenni muayenesinin yapıldığına dair belge
Ulusal Atık Taşıma Formu
Kaza veya arıza durumunda acil haber verilecek güvenlik ve yardım telefon
numaraları şoför mahallinde ön yüzü şoföre dönük şekilde asılmalıdır.
ARAÇ DONANIMI
Atığın taşınacağı araçta tüm koruyucu ekipmanlar temin edilmiş olmalıdır.
İstenilen zamanda taleplerin karşılanması için araçların ve işin özelliğine
uygun olarak bulundurulan ekipmanların periyodik bakımları yapılmalıdır.
Taşınan atığı belirleyen tehlikelilik işaretlerinin bulundurulması yerinde ve
zamanında kullanılması gerekmektedir.
Araçta ,atık üreticisi ile yapılan sözleşmede, atık üreticisince istenen ilave
ekipmanlar mutlaka bulundurulmalıdır.
Araçta bulunması gereken araç/gereç:
Taşınacak atığın cinsine göre kaza anında güvenlik ve müdahale için gerekli
malzeme ve gereçler:
En az 2 adet 6 kg.lık yangın söndürücü (Dolu, kullanılır vaziyette ve kolay
ulaşılır yerde olmalıdır)
İlk yardım çantası
Araç tekerleği genişliğinde en az bir adet takoz
Kırmızı bayrak
En az iki adet reflektör
Yanıp sönen ışıklı ikaz lambası
Arıza gidermek için avadanlık
Tehlikeli atık işaretleri
Dolu/boş levhası
Plastik el feneri (en fazla 6 Voltluk)
Araçta bulunması gereken Kişisel Güvenlik Malzemeleri:
Maske
Eldiven
Koruyucu gözlük
Lastik çizme
İçinde saf su bulunan göz yıkama şişesi
Koruyucu giysi
İkaz yeleği
*** Bu malzemelerden araçtaki her kişi için bir ayrı takım olmalıdır.
ATIK DÖKÜLMELERİ
a- yükleme sırasındaki dökülmeler
b- nakliye sırasındaki dökülmeler
c- boşaltma sırasındaki dökülmeler
Atık sahibinin ,ambalajlanmasının sorumluluğunun atık üreticisi olması nedeniyle
yukarıdaki bahsedilen dökülmelerden meydana gelen atıklara yapılacak işlemlerin
sorumluluğu da atık üreticisine ait olmaktadır.Eğer bu tür dökülmeler sürücünün
kusuru ile oluşmuşsa bu durumda sorumluluk taşıyıcı firmaya aittir.
d- kaza sonucu olan dökülme , saçılma ve yayılma sonucu atığın çevreye verdiği
zararlardan, atığın sahibi olması sıfatıyla atık üreticisi sorumludur.Ancak
kazada,sürücü ve araç kusuru oranında sorumluluğun bir kısmı taşıyıcı firmaya
aittir.
SÜRÜCÜLERİN KONTROL VE DENETİMİ
Tehlikeli madde Taşınması sırasında Tehlikeli Madde Taşıma Sertifikalı
sürücülerin kullanılması hususuna dikkat edilmelidir.
Uzun mesafeli taşımalarda sertifikalı yedek sürücüler bulundurulmalıdır.
Firma -araç-gidilen yer arasında iletişimin sağlanabilmesi gerekmektedir.
Taşıma ile ilgili belgeler gerekli yerlere ulaştırılmalıdır.
Yönetmelik gereği daima belgeli taşıma yapılması gerekmektedir.
Atık Üreticisi ve atığın gönderildiği tesisler hakkındaki bilgi ve belgeler
yetkili taşıyıcı firma yetkilisinin bilgisi dışında kimseye verilmemelidir.
Talimat dışında herhangi bir durumda nakliyeci firma yetkilisinin
bilgilendirilmesi ve yeni talimatlara uyması gerekmektedir.
Nakliyeci firma yetkilisinin talimatı dışında atık herhangi bir yere
götürülmemeli veya atılmamalıdır.
Atık üreticisi yetkilileri veya götürülen yerdeki yetkililerin muhatabı
sürücüler olmamalı , sürücüye nakliye firması yetkilisi dışında kimse talimat
vermemelidir.
Mevzuatta yapılan değişiklikler, tesislerin çalışma şartlarının farklı olması ve
olası değişiklikler konusunda sürücülerin mutlaka bilgilendirilmesi
gerekmektedir.
TEHLİKELİ ATIK TAŞIMADA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR
Tehlikeli atıkların yeni çıkan yönetmeliklerle alt kategorilere ayrılması
nakliyeci firmaların farklı ve yeni yaptırımlar sürecine girilmesine neden
olmuştur(atık yağlar)
Atık kabul yerleri kendi çalışma şartlarını değerlendirerek nakliyeci
firmalardan ve atık üreticilerinden atık yağların taşınması konusunda farklı
yaptırımlar isteyebilmektedir.
Yürürlüğe giren yeni Karayolu Taşıma Kanunu'nda nakliye firmalarına gelen
koşulların hangisi ve ne kadarının tehlikeli atık taşıma firmalarına ne gibi
yükümlülükler getirdiği belirsizdir.Eğer diğer nakliye firmalarını bağlayan
şartlara aynen uyulması istenirse şu anda hizmet veren firmalar için zorlayıcı
olacak veya bu hizmeti yapamayacak hale getirecektir.
Tehlikeli Atık nakliyesinin özel bir nakliye olması, sorumlulukları nedeniyle
taşıyıcı firmaya ilave maliyetler getirmesi anlamında düz nakliye
ücretlendirilmesi ile aynı ölçüde düşünülmemesi gerekmektedir.Zira nakliye
bedelinde indirim,tehlikeli atık taşımacılığında vazgeçilmeyecek
güvenli,emniyetli ve kaliteli hizmette indirim demektir.
Mevcut istatiki verilere göre üretilen atık miktarına göre hali hazırda çalışan
nakliyeci firma sayısının çok üstünde firmaya ihtiyaç olması gerekirken mevcut
firmalar tam kapasitede çalışamamaktadırlar.
Lisans alma sırasında öne sürülen koşullar firmaları belli bir standarda getirme
anlamında olmayıp sadece donanımlarını baz almaktadır.Bu nedenle hizmette
standart sağlanmamaktadır. Mevcut firmaların kendilerini geliştirmesi için
olanak sağlamamaktadır.
Kullanılmakta olan lisans ve sürücü belgeleri, patlayıcı ve radyoaktif
maddelerin taşınmasına izin vermemektedir.Fakat günümüzde Türkiye sınırları
içerisinde patlayıcı ve radyoaktif maddeler kullanılmakta ve ülke sınırları
içerisinde taşınması konusunda düzenleyici (lisans ve sürücü belgesi anlamında)
bir kural yoktur.Benzer bir uygulama ise kimyasal maddelerde
görülmektedir.Atıkların taşınması için gösterilen bu özen ve dikkatin kimyasal
madde taşınmasında yeteri kadar aranmaması ise düşündürücüdür.
Beyan edilen atık dışında faklı bir atık yüklenen ve ancak nihai noktalarda
anlaşılan bu durum sonucunda doğabilecek sorumluluklar ve haklar konusunda
yönetmelikte boşluklar bulunmaktadır.
Geri kazanım ve bertaraf tesislerinin sayılarının artması ile atığın yolda
geçirdiği süre azalacak ve atık taşınması sürecinde oluşabilecek riskleri de
azaltacaktır.
|